'Als je brein overuren maakt in deze 'Corona-tijd''

 Samen doen we er alles aan om de verspreiding van het Corona-virus te beperken.  

Via deze link vind je alle praktische informatie: https://www.thuisarts.nl/nieuw-coronavirus.

Er is veel aandacht voor de lichamelijke gevolgen van het Coronavirus, maar wat kunnen we doen om zo rustig mogelijk te blijven en niet in de stress te schieten door alle berichten en maatregelen rondom het Coronavirus? Hier zijn een aantal tips om de rust te bewaren en goed voor onszelf en elkaar te zorgen.

Tips voor jou

Tip 1.     Houd een vaste dagindeling aan

Maak een dagelijks schema voor de dag en houd je er aan. Sta gewoon op tijd op en ga op tijd naar bed. Plan overdag je taken rond werk, studie of school, afgewisseld met ontspanning. Eet op regelmatige tijden, probeer niet méér te eten of drinken dan normaal. Zorg ook voor voldoende frisse lucht of zonlicht.

Tip 2.     Beperk de tijd dat je met het nieuws en social-media bezig bent

Het is prima om je regelmatig op de hoogte te stellen van het nieuws, maar beperk je tot bijvoorbeeld twee momenten per dag en dan maximaal een half uur. Zet daarvoor een timer of wekker. Vele uren per dag het nieuws volgen is verleidelijk, maar kan zorgen voor meer spanning en onrust in je lijf en hoofd. Raadpleeg alleen betrouwbare bronnen. Websites van de overheid, het RIVM en thuisarts.nl zijn een goede start.

Tip 3.     Zorg voor voldoende ontspanning en plezier

Juist in spannende tijden is het belangrijk om momenten te nemen waarop je je even helemaal kunt ontspannen en alles kunt loslaten. Zorg dat je een paar keer per dag dingen doet die ontspanning en plezier geven. Weet je niet goed wat je leuk vindt of waar je van ontspant? Maak dan je eigen lijst of mindmap met ‘plezierige activiteiten’. Lijsten zijn op internet te vinden. Kies de activiteiten waarmee je niet direct in contact komt met andere mensen, of toch afstand van elkaar kunt houden.

Tip 4.     Doe ontspanningsoefeningen

Wanneer je het moeilijk vindt om te ontspannen, probeer dan eens een ontspanningsoefening of mindfulness-oefening. Kies één oefening uit en doe die elke dag op een vast tijdstip, bijvoorbeeld ’s morgens voor het ontbijt of ‘s avonds voor het slapen gaan gedurende minstens een week. Het duurt soms even voor je het onder de knie hebt, maar oefening baart kunst.

Ook de POH-ggz kan u ontspanningsoefeningen aanleren.

Links:     https://ggzdrenthe.nl/ontspanningsoefeningen
                https://insighttimer.com  
                
https://gerschurink.nl/audio.php
                de Mindfulness app van VGZ

Tip 5.     Zoek contact met andere mensen

Mensen hebben elkaar nodig, juist in moeilijke tijden. Vermijd zo veel mogelijk direct fysiek contact, maar maak volop gebruik van de andere mogelijkheden zoals bellen, skype, email, WhatsApp. Blijf niet alleen met je zorgen, zoek contact! Praat over wat je bezig houdt, zoek steun wanneer je het moeilijk hebt en trek je vooral niet terug.

Tip 6.     Beperk piekeren

Zorg dat je de tijd die je aan piekeren besteedt beperkt. Piekeren veroorzaakt veel angst, somberheid en stress, én is vermoeiend. Bovendien levert het meestal weinig op. 

Pak een vel papier en schrijf bovenaan ‘Piekerlijst’. Zodra je merkt dat je piekert, schrijf je het onderwerp waarover je piekert op de lijst en ga je wat leuks doen/ afleiding zoeken (zie 3). Plan één keer per dag een ‘piekerkwartier’ in, waarin je nadenkt over de onderwerpen op je piekerlijst. 

Tip 7.     Laat dingen waar je geen invloed op hebt los

Je hebt invloed doordat je de kans kunt verkleinen dat je zelf besmet raakt, of het virus aan anderen doorgeeft.
zie
https://www.thuisarts.nl/nieuw-coronavirus 
Accepteer echter dat je niet overal controle over hebt, en dat dingen anders kunnen lopen dan je wilt of gewend bent. 
Houd je niet te veel bezig met wat er misschien kan gebeuren of misschien ook niet. Vertrouw er op dat je, mocht er iets naars gebeuren, manieren zult vinden om daar mee om te gaan. 
Houd je aan de voorschriften rond het Coronavirus, maar doe daarnaast zoveel mogelijk de dingen die je normaal ook doet. Dat biedt houvast in onzekere tijden. Richt je aandacht op het hier-en-nu.

Tip 8.     Blijf in beweging en slaap goed

In beweging blijven is goed voor je conditie, maar helpt ook om je spanning te verminderen. Doe thuis bijvoorbeeld yoga-oefeningen, gymnastiek of bijvoorbeeld Qi Gong (begeleidende filmpjes zijn te vinden op YouTube bijv. https://www.youtube.com/watch?v=ZloFenTaYkY) of download een gratis app. Zet leuke muziek op en ga dansen, gebruik de hometrainer. Of ga wandelen, fietsen, of hardlopen in de natuur – zo lang dat mag zonder te dicht bij andere mensen te komen.

Tips voor elkaar

Tip 1.     Praat erover met kinderen

Geef kinderen eerlijke informatie over het Corona-nieuws op een manier die ze kunnen begrijpen en niet meer dan ze willen horen. Zet geen nieuws aan in de aanwezigheid van jonge kinderen, behalve het jeugdjournaal. Verminder de stress van kinderen door naar hen te luisteren, hun vragen te beantwoorden, hen zo mogelijk gerust te stellen en te laten focussen op hun dagelijkse bezigheden. Realiseer je dat kinderen jouw voorbeeld volgen: wanneer jij rustig blijft, zullen de kinderen in je omgeving ook meer rust ervaren.

https://www.relaxkidsnederland.nl/downloads - ontspannings- en andere oefeningen voor kinderen.  

Tip 2.     Zoek contact met alleenwonenden en met oudere en kwetsbare mensen

Door de maatregelen kunnen mensen die alleen wonen gemakkelijk in een isolement raken. Je kunt bijvoorbeeld voorstellen om regelmatig even te bellen of te skypen en checken of ze boodschappen nodig hebben. Oudere en kwetsbare mensen zullen zich door het virus waarschijnlijk extra ongerust maken over hun eigen gezondheid. Zorg dat zij mensen hebben om hun zorgen mee te delen. Stop een kaart of een briefje in de bus bij iemand die alleen woont. Laat jouw kinderen een tekening of kaart maken voor iemand in een verpleeg-/ verzorgingshuis, die geen bezoek mag ontvangen.

Tip 3.     Geef elkaar de ruimte

Wanneer je ineens wekenlang op elkaars lip zit, is het extra belangrijk om elkaar ruimte te geven. Probeer regelmatig dingen alleen te doen en benut daarvoor – wanneer dat mogelijk is – de verschillende ruimtes in het huis. Wanneer er irritaties zijn, probeer het dan niet direct uit te praten. Laat het even rusten en kom er na een uurtje op terug. Doe voldoende ontspannende en plezierige dingen met en zonder elkaar

Wat als je spanning, angst of somberheid je toch te veel wordt?

Wanneer je met iemand wilt bellen, mailen of chatten kun je 24/7 terecht bij
De Luisterlijn: 
https://www.deluisterlijn.nl 0900-0767

Wanneer het nodig is, neem contact op met een praktijkondersteuner ggz bij uw huisarts.

Psychische ondersteuning kan worden geboden zonder fysiek contact met behulp van beeldbellen, telefonisch en/ of met een e-health internetprogramma.

“Durf en doe,

trek je stoutste schoenen aan.

stop de verkeerde kant op te denken,

en het zal je beter gaan.”

(deze tekst is gebaseerd op de tekst ‘Hoe houd je het hoofd koel” van Jos Somsen, POH ggz)

Jo en An, Stichting Haspel

 

 

Onze missie is:

"Het bieden van integrale psychosociale zorg in de huisartsenpraktijk

met kwaliteitsborging vanuit onze organisatie"

Locatie Haspel GGZ

Europalaan 12A bis, 5232 BC
’s-Hertogenbosch
Telefoonnummer Haspel GGZ

073 - 203 6 203

 
Haspel E-mailadres

info@haspelggz.nl
Linkedin Haspel GGZ

Follow us!

 

Copyright © 2015 Haspel  POH -  GGZ 

Haspel GGZ Den Bosch
Stichting Haspel Den BoschStichting Haspel BrabantStichting Haspel 's-HertogenboschStichting Haspel POH-GGZStichting Haspel psychische klachten